torsdag, juli 19, 2007

Sluta vara så hysteriska kring nakna barn

Så var det uppe igen. För en knapp månad sedan var det dagstidningarna, nu är det en (flera) blogg (ar). Skräcken att någon använder personliga bilder ens barn till annat än de var ämnade för. Har redan skrivit om det här förut, men det tål tydligen att upprepas. Det enda sättet att skydda sina barn från att någon finner dem attraktiva är att låsa in dem. Själv finner jag det irriterande och löjligt att småbarn ska gå i baddräkter på stranden. Det är om något ett sexualiserande av barnen. Sen ska man självklart vara medveten om att saker som lagts ut på internet har man inte längre kontroll över.

Rädslan för den stora stygga vargen*, gör att vi själva omöjliggör det oskyldiga barnet och gör det till det sexuella objekt vi försöker skydda det från att bli. Folk måste sluta leva sina liv i rädsla för de verkliga och inbillade faror som finns där ute om det så är pedofiler eller terrorister. I och med en överdriven anpassning åt det hållet går vi mot ett samhälle med ett sådant enormt krav på trygghet att det kväver oss.


*Rödluvan är en saga om pedofili. Tänk på det nästa gång ni läser den.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kika gärna in och läs svaren jag gett på kommentarerna på det inlägget. Det sammanfattar mina tankegångar kring det här lite mer.

6:36 em  
Anonymous Anonym said...

Det är en sak att vara hysterisk, en annan att vara försiktig. Det finns ingen anledning att lägga ut bilder på sina barn annat än på lösenordsskyddade sidor. Naturligtvis ska vi inte låsa in barnen men det måste till en större medvetenhet om vad Internet egentligen är. Jag anser mig inte sexualisera barn genom min åsikt, men jag matar inte dem som har den snedvridna läggningen med fotografier.

10:44 em  

Skicka en kommentar

<< Home