onsdag, december 27, 2006

Israel, Palestina och språk

Inser att jag kanske borde sprida ut bloggandet en aning, men va fan, skriver nu när jag känner mig inspirerad.

Läste just på Lennart Frantzells utmärkta blogg Det Progressiva USA om språk som brobyggare i konflikten mellan israeler och palestinier.

Frantzell lyfte fram att få israeler behärskar arabiska i en region där det är det dominerande språket. Att inte kunna kommunicera med sina grannar ökar självklart avståndet till sagda grannar. Det är lättare att hata den man inte känner och förstår. Även om han inte nämner något om palestiniernas kunskaper i hebreiska så är det en intressant fråga i sammanhanget.

Utan möjlighet att på ett jämlikt sätt kommunicera med sina meningsmotståndare blir det svårare att finna en lösning på konflikten i fråga.


Och om någon undrar så är jag generellt sett pro-palestinsk, då jag finner det svårt att sympatisera med en regering som sätter in stridsvagnar mot stenkastande barn.



Andra bloggar om: , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Generellt sett har Det Progressiva USA rätt och språket är en viktig brobyggare. Jag tror emellertid att både hans och ditt ställningstagande (i den mån ni gör ett sådant) är färgat av fördomar. Jag känner personligen massor med judar i Israel som talar utmärkt arabiska och jag känner ännu fler som kan en del, eftersom språket ändå talas i landet. Palestinier bosatta i Israel talar alla hebreiska men det är inte överdrivet vanligt att de som bor i de palestinska områdena gör det. Frågan är förresten om israeler i gemen inte skulle lära sig arabiska i betydligt större utsträckning om de accepterades som en del av mellanöstern. I dagsläget är det inte så och med israeliskt pass kan du inte resa till 20 av 22 arabiska staterna.

Men visst har du rätt i att israelier i större utsträckning bör lära sig arabiska. Möjligheterna finns och är mycket goda, det är bara intresset som saknas, men det tror jag inte är Israels fel och det är absolut inte ett uttryck för någon strukturell rasism eller illvilja.

11:18 fm  
Blogger Peter Perskull said...

Jag är den förste att medge att jag inte har koll på det språkliga läget i Israel, utan att jag helt baserade mitt inlägg på de uppgifter som jag fann hos Det progressiva USA.

Tror också att den arabiska världens avståndstagande från Israel, inte direkt uppmuntrar att man lär sig arabiska.

Min huvudsakliga poäng var den att språkbariärer gör möjligheten att förstå varandra mindre.

2:19 em  
Anonymous Anonym said...

Araberna lär gärna israeler arabiska..


"ITBACH AL YEHUD!" skriks det ju gärna. Skreks även i Sverige under demonstrationer i höstas. Märkligt nog ingrep inte polisen trots uppmaningar.


Vad det betyder? "Slakta judarna!"

2:47 em  

Skicka en kommentar

<< Home